Wybór kursu językowego dla dziecka to twardy orzech do zgryzienia. Oferta nauczania języków obcych jest ogromna, a szkoły językowe prześcigają się w reklamowaniu swoich kursów. Poniżej prezentuję kilka aspektów, które warto wziąć pod uwagę wybierając kurs językowy.
ZAJĘCIA OTWARTE
Dziś już chyba każda szkoła oferuje bezpłatne zajęcia otwarte przed rozpoczęciem kursu. Warto zabrać dziecko na tego typu lekcję i zapoznać się ze stosowaną przez szkołę metodyką, oswoić dziecko z nowym miejscem, poznać pracujących tam lektorów. Oprócz pierwszych zajęć otwartych warto zapytać też o zajęcia pokazowe w trakcie trwania semestru, tę opcję oferuje już znacznie mniej szkół językowych, chociaż do końca nie rozumiem dlaczego, chyba warto pochwalić się efektami swojej pracy z dziećmi i młodzieżą. Czasami szkoła nie organizuje tzw. pokazówki, ale pozwala nam wejść na zajęcia w dogodnym dla nas terminie, z tej opcji również dobrze skorzystać. Zajęcia otwarte zdecydowanie pomagają podjąć decyzję, a tzw. pokazówki upewniają w jej wyborze. Wybierajmy szkoły, które oferują te możliwości.
KONTAKT Z KLIENTEM
Chyba nie ma usługi, w której nie liczyłby się kontakt z klientem. W szkole językowej przez ów kontakt rozumiem nie tylko moment podpisania umowy i ewentualne zawiadomienie, że dziś lekcji nie będzie. Dobrze, gdy szkoła pozwala nam się wypowiedzieć na temat kursu, stosując np. ankietę. Istotnym aspektem jest też możliwość konsultacji, bezpośrednio z lektorem lub metodykiem. Uczę angielskiego od ośmiu lat i wiem, że problemy lub wątpliwości zgłaszane natychmiast zwykle udaje się szybko naprawić. Od roku w swojej szkole stosuję też regularną informację na temat omawianego na kursie materiału, rodzic otrzymuje maila z zapoznanymi strukturami, słownictwem, linkami do gier i piosenek. Zauważyłam, że bardzo wiele dzieci ćwiczy dzięki temu w domu, a rodzic ma poczucie, że wie co dzieje się na zajęciach.
REGULARNA EWALUACJA UMIEJĘTNOŚCI
Na różnych forach dla rodziców spotykam się z pytaniami: „Czy Wasze dziecko czegoś się nauczyło w tej szkole?” „Czy widzicie postępy”? Zwykle bardzo trudno rodzicowi ocenić czego rzeczywiście dziecko nauczyło się na kursie. Dobrze, gdy nasza pociecha wplata angielskie słówka, nuci piosenki, ma lepsze wyniki w szkole. Musimy jednak pamiętać, że to nie wszystko. Rodzic ma prawo dostać feedback na temat umiejętności swojego dziecka, dowiedzieć się jaki materiał został opanowany, a nad czym warto jeszcze popracować. Warto wybrać szkołę stosującą tego typu raporty inaczej pozostanie nam podpytywanie innych rodziców i porównywanie wyników, co nie jest najlepszą formą oceny umiejętności dziecka.
WYRÓWNANY POZIOM W GRUPIE
To baaardzo istotny aspekt kursu, może nawet pierwszy, który warto wziąć pod uwagę przy wyborze szkoły językowej. Bardzo często na kursach w tej samej grupie ląduje siedmiolatek z dziesięciolatkiem. Z założenia pomysł jest zły nawet jeśli ich umiejętności językowe są zbliżone, nie działa to tak jak w przypadku dorosłych. Siedmiolatek ma inne potrzeby niż dziesięciolatek, krócej koncentruje uwagę, potrzebuje więcej ruchu, z kolei niektóre zabawy czy piosenki będą zbyt infantylne dla dziesięciolatka. Optymalna różnica wieku pomiędzy kursantami to rok. Bardzo często rodzic naciska by kursant był w starszej grupie żeby było ambitniej, z doświadczenia wiem, że końcowy efekt to totalne zniechęcenie dziecka do nauki języka.
ZAJĘCIA I PROJEKTY KULTUROWE
Pamiętajmy, że język to nie tylko środek komunikacji, ale przede wszystkim kultura osób, które się nim posługują. Istotnym jest, że szkoła dba zarówno o edukację językową jak i kulturową. Dzieci uwielbiają wszelkiego typu imprezy i zajęcia kulturowe. Warto zapytać czy szkoła językowa, którą rozważamy wybrać organizuje tego typu eventy.
WIELOPOZIOMOWOŚĆ
Możliwość przechodzenia płynnie z poziomu na poziom to kolejny ważny aspekt kursu. Oczywiście jest to możliwe, tylko jeśli grupa jest w miarę wyrównana. Warto zapytać jaki poziom realizuje dziecko, jakie są następne stadia. Można rozważyć również przystąpienie do egzaminu Young Learners (YLE). Ezgamin ten stworzono po to, by ocenić to, w jakim stopniu dzieci między 7 a 12 rokiem życia opanowały język angielski. Testy YLE dostępne są na trzech poziomach trudności (Starters, Movers and Flyers).
NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Każda szkoła językowa stosuje ten magiczny slogan. Wszyscy wiemy. że efektywna nauka to nauka w radosnej atmosferze. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale młodzieży i dorosłych także. Przyswajamy wiedzę gdy czujemy się bezpiecznie, komfortowo, gdy dobrze się bawimy. Oczywiście zabawa musi mieć konkretne cele i służyć opanowaniu lub utrwaleniu konkretnych umiejętności. Zupełny brak powtórek w domu, nieodrabianie zadań spowolni proces uczenia. Pamiętajmy jednak by wybrać szkołę, w której dziecko będzie uczyło się przez zabawę i bawiło przez naukę :).
Piszcie, co jeszcze jest dla Was istotne przy wyborze kursu. Na pewno wezmę to pod uwagę w organizacji kursu w kolejnym roku szkolnym! Zapraszam do komentowania i na kursy do go4progress :)!